Page 278 - tmp
P. 278

Toe namen we een rolletje gemaakt van een soort knapperige oubliewafel gevuld
               met een romige crème met gehakte pistachenootjes. Wij konden er weer even tegen.
               In het midden van het gebouw was een opgraving te zien. We waren nu midden in
               het gebied waar vroeger de Romeinen zaten. Er was een deel van een gebouw te
               zien met koepels. Dit waren in het begin van de jaartelling ijshuizen. Hier werd ijs
               bewaard voor koeling van het eten. Het leek wel een beetje een oud Arabisch
               badhuis. Na het eten zijn we nog wat aan het dwalen geweest door de stad.
               Diverse keren zagen we mooie pleinen. Het Piazza Statuto was een van de
               belangrijkste pleinen in het westelijke deel van het historische centrum van Turijn.
               Het was het laatste van de grote pleinen uit de Risorgimento-periode van de
               hoofdstad van Savoie, gekenmerkt door elegante gebouwen, met grote portieken
               langs de omtrek. In 1861, na het ontstaan van het koninkrijk Italië, gaf Vittorio
               Emanuele II van Savoye opdracht voor een reeks gebouwen in een neoklassieke
               stijl. Vittorio Emanuele II, die gebruik wilde maken van het politieke moment
               waarop Turijn de hoofdstad van Italië werd, liet de gebouwen bouwen om politici,
               ambtenaren, soldaten enzovoort te huisvesten. In september 1864 werd echter
               Florence de hoofdstad. De overdracht van de hoofdstad van Turijn naar Florence
               veroorzaakte destijds bloedige rellen. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. In het
               midden van Piazza Statuto stond een imposant monument, ingehuldigd in 1879. Het
               was een grote zuil gemaakt van rotsblokken en daarop zaten blote mannen gemaakt
               van wit marmer. Een had zijn arm onder een rotsblok. Bovenop de zuil stond een
               bronzen beeld, een gevleugelde jongeman. We snapten niet goed wat het beeld
               moest voorstellen, maar eenmaal op de kamer wist internet wel raad. Het monument
               is namelijk gewijd aan de bouw van de Frejus-spoortunnel die in 1871, onder de
               Fréjus-berg door, Piemonte verbond met de Susa-vallei en Modane (Frankrijk).
               De rotsblokken van de punt zijn grote stenen afkomstig van het graven van de
               tunnel. Het beeld bovenop is een gevleugelde Genie. De marmeren mannen beelden
               de verslagen Titanen uit, het geheel is een allegorie die de overwinning van de rede
               (gevleugelde Genie) op brute kracht (Titanen) vertegenwoordigt. In plaats daarvan
               kennen de bewoners van Turijn een andere betekenis toe aan het monument.
               Ze vinden dat het monument het lijden vertegenwoordigt dat de mijnwerkers destijds
               hebben geleden bij de bouw van de Fréjus-tunnel. Dat lijkt me een betere verklaring.
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283